Image Alt Image Alt Image Alt
Image Alt

Typowe objawy uszkodzenia turbosprężarki


Dym wydobywający się z rury wydechowej

Niezależnie od tego, jaki kolor ma dym wydobywający się z wydechu (czy jest on biały, czy czarny), jest on jednym z najczęściej spotykanych objawów uszkodzonej albo nieprawidłowo pracującej turbiny. Pojawienie się dymu powinno być dla właściciela pojazdu jednoznacznym sygnałem, by udać się do warsztatu – nawet jeżeli uszkodzeniu nie uległa turbosprężarka i nie jest wymagana jej regeneracja, coś niedobrego może dziać się z wtryskiwaczami, zaworem EGR albo innymi podzespołami silnika.

Jeżeli winna jest turbosprężarka, kolor dymu poinformuje nas o tym, co jest przyczyną usterki:
  • czarny, oznacza zbyt małą ilość powietrza dostającą się do komory spalania – w takim wypadku świadczy to o uszkodzeniu koła kompresji, łopatki zmiennej geometrii albo wirnika turbiny;
  • biały/siwy oznacza spalanie oleju silnikowego, co zdarza się w sytuacji, gdy olej zostaje przepuszczony po stronie układu dolotowego.

Oba przypadki są niebezpieczne dla silnika i mogą oznaczać, że konieczna jest naprawa turbosprężarki.

Olej dostający się do przewodów układu wydechowego lub dolotowego

Wałek wirujący w turbosprężarce jest smarowany olejem silnikowym, który jest odpowiedzialny za jej chłodzenie. Wyciek oleju powstaje w sytuacji, w której uszkodzeniu ulegną pierścienie uszczelniające – może on wyciekać do obu układów jednocześnie, a w najbardziej ekstremalnych przypadkach, gdy jego bardzo duża ilość dostanie się do cylindrów, może dojść do niekontrolowanego spalania się i w konsekwencji rozbiegania silnika. Konsekwencją rozbiegania jest samoistne zwiększanie obrotów w czasie jazdy. Może doprowadzić to do niebezpiecznych sytuacji, bowiem stosowana w takich sytuacjach metoda, a więc dociśnięcie hamulca, wbicie wysokiego biegu i puszczenie sprzęgła, nie zawsze w takich sytuacjach skutkuje "uratowaniem" silnika.

Głośna praca silnika, dziwne odgłosy w czasie pracy

Bardzo powszechnym objawem uszkodzonej turbosprężarki oraz informacją dla nas, że konieczna jest jej naprawa są niepokojące dźwięki, które wydaje ona w czasie pracy. Oczywiście głośna praca turbosprężarki to nic niezwykłego, wszak w przypadku wielu modeli jej wirnik może obracać się z zawrotną prędkością – nawet do 200 tysięcy obrotów na minutę. Niepokojące powinno być znaczne zwiększenie hałasu i dobiegające do naszych uszu dziwne, niespotykane dotąd dźwięki, np. gwizdy. Jest to jasnym znakiem, że turbina została uszkodzona albo że układ wydechowy lub dolotowy jest nieszczelny.

Skąd biorą się niepokojące dźwięki? Najczęściej przyczyną jest utrata doważenia zespołu wirującego – jest to bardzo częstym powodem awarii turbiny, a w niektórych przypadkach nawet całego silnika, dlatego nie warto pozostawać obojętnym na niepokojące dźwięki i głośną pracę silnika. Utrata doważenia jest efektem zwiększenia się luzu wałka w łożyskach albo uszkodzenia mechanicznego koła kompresji/wirnika turbiny.

W przypadku pojawienia się tego objawu, niezwłocznie należy udać się do warsztatu – w przeciwnym razie poniesiemy dużo większe koszty, gdy turbosprężarka ulegnie poważnemu uszkodzeniu.

Spadek mocy

Kiedy turbosprężarka ulegnie uszkodzeniu lub zużyciu, bardzo często dochodzi do znacznie słabszej pracy silnika. Kiedy pedał gazu nie reaguje tak jak dotąd, mogło również dojść do pojawienia się nieszczelności pomiędzy turbiną a kolektorem dolotowym – w takim przypadku również należy jak najszybciej udać się do specjalisty.

Jeżeli zauważyliście Państwo któryś z wyżej wymienionych objawów, a po diagnozie okaże się, że konieczna jest naprawa turbosprężarki – zapraszamy do skorzystania z naszych usług. Zrobimy wszystko co w naszej mocy, by jak najszybciej wyeliminować problem i oszczędzić Panstwu dalszych problemów z silnikiem.

Regenerujemy wszystkie sprezarki dostepne na rynku