Image Alt Image Alt Image Alt
Image Alt

Budowa i zasada działania turbosprężarki

Każda turbosprężarka zbudowana jest z turbiny (tzw. gorącej części) oraz sprężarki (tzw. chłodnej części) – ich wirniki łączy wspólny wał. Działanie całego urządzenia polega na tym, że turbina zostaje napędzona gazami wylotowymi z silnika i napędza wirnik sprężarki. Ta z kolei spręża powietrze zanim to dostanie się do silnika. Do niego dostarczane zostaje powietrze posiadające wyższe ciśnienie niż to atmosferyczne – odpowiedzialny za to jest wał wprawiony w ruch obrotowy i posiadający odpowiednio wyprofilowane łopatki.

Dzięki temu, że do silnika zostaje wtłoczone więcej powietrza, jest on w stanie spalać więcej paliwa przy identycznych obrotach i takiej samej pojemności – wyższa wydajność wynika z tego, że na efektywność spalania wpływ ma większa ilość tlenu (do spalenia 1 kg paliwa niezbędne jest 14 kg powietrza). Warto dodać, że spalanie mieszanki jest dokładniejsze, w związku z czym ilość toksyn w spalinach jest dużo mniejsza niż standardowo. Naszą specjalnością jest naprawa turbosprężarek silników, które pracują w szerokim zakresie obrotów oraz w urządzeniach o małych momentach bezwładności układów wirujących, które powodują doładowanie nawet przy niskich obrotach silnika. W przypadku takich turbosprężarek, mamy do czynienia z urządzeniem, które reguluje maksymalne ciśnienie doładowania, które jest realizowane dzięki zmiennej geometrii obudowy turbiny lub upustowi spalin typu by-pass.

Stosowanie turbosprężarek ma wiele zalet, ale tak jak wszystko, również kilka wad. Wymieniamy je poniżej.

ZALETY:

  • - większa sprawność silnika, co jest efektem zastosowania energii gazów wydechowych,
  • - zwiększenie wysilenia, dzięki czemu silnik posiadający określoną moc posiada mniejszą masę i rozmiary,
  • - większa wysokość pracy silnika, dzięki czemu nie doświadczymy spadków mocy wraz ze spadkiem ciśnienia atmosferycznego,
  • - lepsza charakterystyka silnika, który osiąga niższe obroty maksymalnego momentu obrotowego,
  • - lepsze opłukanie cylindra ze spalin.

WADY:

  • - sprężanie powoduje wzrost temperatury, który w dalszej perspektywie jest niekorzystny,
  • - podzespoły silnika ulegają szybszemu zużyciu,
  • - silnik jest bardziej złożoną konstrukcją, w związku z czym wymaga zagospodarowania większej ilości miejsca,
  • - w trakcie pracy w szybkozmiennych obciążeniach, nie zawsze mamy do czynienia z optymalnie dobranym wydatkiem do obciążenia. Z problemem tym radzi się poprzez zastosowanie regulowanych układów kierownic w sprężarce, zaworów upustowych oraz układów bi-turbo.

Oczywiście zalety przeważają nad wadami, w związku z czym nie dziwi fakt, że dziś w znacznej większości przypadków, aktualnie produkowane nowoczesne silniki tak benzynowe jak i diesla posiadają turbodoładowanie. Aby poprawić wskaźnik napełniania cylindra ładunkiem, stosuje się także intercooler.

Regenerujemy wszystkie sprezarki dostepne na rynku