Image Alt Image Alt Image Alt
Image Alt

Turbosprężarki

Jej zadaniem jest zwiększenie mocy silnika poprzez poprawę efektywności spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Turbosprężarka to maszyna wirnikowa będąca elementem silnika, zarówno tych typu diesel, jak i benzynowych. Obecnie w ofercie producentów samochodów napędzanych benzyną znaleźć można naprawdę wiele interesujących modeli wyposażonych w silnik z turbodoładowaniem.


Zasada działania

Turbosprężarki składają się z dwóch podstawowych elementów – turbiny oraz sprężarki, które to pozwalają wykorzystać część niewykorzystanej wcześniej energii pochodzącej ze spalin. Przetwarzanie mieszanki paliwowo-powietrznej przebiega w uproszczeniu w 4 krokach.

  • 1) Gazy spalinowe wychodzące z silnika napędzają wirnik turbiny połączony wałem z kołem kompresora - wirnikiem sprężarki napędzając go tym samym.
  • 2) Wirnik sprężarki zasysa powietrze atmosferyczne sprężając je.
  • 3) Sprężone powietrze trafia do intercoolera, gdzie zostaje schłodzone.
  • 4) Powietrze, które w trakcie chłodzenia zwiększyło swoją gęstość, przekazywane jest przez kolektor dolotowy do komory spalania.

Dzięki większej gęstości powietrza, a co za tym idzie większej masie ładunku trafiającej do komory spalania, silnik może spalić większą ilość mieszanki paliwowo-powietrznej zwiększając tym samym swoją moc. Każda nieprawidłowość będąca wynikiem uszkodzenia maszyny może zaburzyć proces, dlatego warto znać najczęstsze objawy jej uszkodzenia i odpowiednio wcześnie zdecydować się na regenerację lub naprawę turbosprężarki.

Strona gorąca / Strona zimna

Ze względu na temperaturę gazów – spalin oraz powietrza atmosferycznego, które przepływają przez turbosprężarkę, strona wydechowa turbiny nazywana jest stroną gorącą, natomiast sprężarka wraz obudową – stroną zimną.

Wysokie temperatury po stronie gorącej są efektem uwalniania energii ze spalin, która to napędza wirnik turbiny, a co za tym idzie, wirnik sprężarki.

Strona zimna, a więc obudowa, wirnik sprężarki, a czasem także zawór upustowy bypass, to miejsce w którym sprężane jest powietrze atmosferyczne przekazywane następnie do schłodzenia.


Typy turbosprężarek

  • free float

    – są to układy bez zaworu upustowego wastegate, który pozwala regulować poziom turbodoładowania. Ze względu na brak zaworu spaliny wytwarzane przez silnik zasysane są bezpośrednio przez wirnik turbiny, a na moc turbodoładowania wpływa jedynie wielkość zastosowanych wirników. Ten typ stosuje się w pojazdach ciężarowych oraz w maszynach roboczych.

  • z wastegate

    – zastosowanie zaworu upustowego pozwala automatycznie ograniczać maksymalne doładowanie. Zastosowanie tego typu maszyny pozwala zminimalizować konieczność regeneracji, czy napraw turbosprężarki.

  • VNT/VTG

    – zastosowanie w korpusie turbiny systemu zmiennej geometrii pozwala zwiększyć wykorzystanie energii spalin, a także poprawić szybkość reakcji maszyny oraz zwiększyć ciśnienia w układzie dolotowym. Typ ten wyeliminował również tzw. „turbo-dziurę”. Modele VNT/VTG osiągając więc lepsze parametry niż ich poprzedniczki zachowując jednocześnie restrykcyjne normy ekologiczne.

Typy doładowania

Silniki mogą zostać wyposażone nie w jedną, a dwie turbosprężarki. W takich przypadkach rozróżniamy dwa typy:

  • Bi-Turbo

    – układ, w którym pracują 2 niezależne, pracująco równolegle turbosprężarki. Rozwiązanie zalecane jest dla silników o dużej pojemności oraz w układzie V.

  • Twin-Turbo

    – system oparty na pracy mniejszej oraz większej turbosprężarki. W niskich zakresach prędkości obrotowych silnika pracuje mniejsza, natomiast przy pełnym obciążeniu pracują równolegle obie maszyny.

Niezależnie od rodzaju, jak i typu doładowania należy zwracać uwagę na dym wydobywający się rury wydechowej, ewentualne wycieki oleju, czy spadek mocy, by odpowiednio wcześnie zlecić naprawę lub regenerację turbosprężarki, a co za tym uniknąć większych szkód i kosztów napraw bądź serwisu.

Regenerujemy wszystkie sprezarki dostepne na rynku